Scientology Media Productions

Når ut til hele verden

Scientology Media Productions huser all produksjon under ett tak i et avansert digitalt media studio brakt til live fra et klassisk Hollywood-filmstudio.

Det lengst kontinuerlig opererende studioet i Hollywood – og den nyeste tv-kanalen i universet av satellittsendinger – tilhører nå den raskest voksende religionen i verden.

Det er tilgjengelig på TV-skjermen din hjemme, på pc-en, nettbrettet, telefonen, og det kommer fra en ultramoderne fasilitet med betydningsfulle historiske røtter.

Scientology Media Productions (SMP) som ligger i hjertet av TV-verdenen i Los Angeles, er mer enn bare et hjem for det nye Scientology Network. Det representerer en forandring fra etablerte media. Mens de nyeste beboerne i denne vakre 20 måls campusen er noviser innen kringkasting sammenlignet med andre større tv-kanaler, ser det ved første øyekast ut som en David og Goliat-historie.

Videoteam fra Scientology Media Productions
PÅ FARTEN Et videoteam går gjennom en historisk korridor på SMP, Hollywoods eldste kontinuerlig opererende studio, og passerer plakater fra føljetonger L. Ron Hubbard skrev for Hollywood.

Men når det gjelder forskning, design og utrustning av dens studioer med det fineste utstyr, stab og toppmoderne teknologi, snur Scientology Network om på de rollene – selv blant kanaler som har vært på lufta lenger enn Scientology har eksistert som en religion.

«Du vil se for deg selv, dette er sannsynligvis det beste studioet i Los Angeles, punktum», sa en media-konsulent. «Alle [på SMP] arbeider bokstavelig talt på en av de mest avanserte media-fasilitetene i verden.»

«Nivået av kvalitet og kompleksitet i dette prosjektet er enestående», ifølge Chan Mahon, en leder fra IMT (Integrated Media Technologies, Inc.). «Jeg jobber for en mengde av de største studioene i byen. Ingen i min 15 års erfaring har gjort noe så fenomenalt som dette.»

Men å få Scientology Media Productions klargjort var langt fra en lett oppgave. Flere år med strategisk planlegging formet fundamentet for det som nå står frem. Under veiledning av religionens kirkelige leder, mr. David Miscavige, ble den planleggingen til sammensmeltingen av det riktig utstyret, topp fagfolk i bransjen og kirkens stabsmedlemmer for å gjøre Scientology Network og dets innhold til en realitet.

Irwin Miller, sjefsdesigneren for SMP-prosjektet fra designfirmaet Gensler, bemerket at den profesjonelle ledelsen, som ble kjennemerket til prosjektet, begynte med renoveringen av det historiske studioet.

«Nivået av eksperter som ble brakt inn i dette prosjektet for historisk bevaring var virkelig fantastisk. Det finnes nivåer av detaljer som man rett og slett ikke støter på i andre prosjekter.»

Fra restaureringen av de 100 år gamle studioene, til å bemanne alt fra scenearbeidere til regissører, fra dekorasjonsmalere til kanalverter, kom alt sammen etter hvert som planene for Scientology Network gikk fremover. Og det begynte med eiendommen.

En SMP-tekniker bemerket at for bare én av oppgraderingene «trakk vi ut 13 600 kg med kabler», som deretter ble erstattet med 43 kilometer med fiberoptisk kabel, som forbinder hver eneste scene, hvert studio og kontor på eiendommen.

«De fleste studioene i Hollywood har en masse eldre utstyr. Du må liksom holde det gående og prøve og oppdatere utstyr mens du går fremover og teknologien forandrer seg», observerte en konsulent. «Målet her var ’hvordan ville den perfekte fasiliteten for det 21. århundrets media se ut?’ Det var en kombinasjon av å observere et toppmoderne studio og en bemerkelsesverdig historisk restaurering skje på en gang. Og det ble bare til et magisk sted rett foran øynene våre. På de fleste steder du ser rundt omkring i byen lever de med utstyr som er flere tiår gammelt. Her er alt nytt.»

Vel, nesten alt. Arbeidet begynte, sa Mahon, med Scene A. Det begynte med lyssetting – hundrevis av individuelle TV-lys som dinglet fra takbjelkene – i den gamle skoles stil. «Gamle lysmestere kommer inn og ser denne scenen, og de sier: ’Wow, dette ser vi ikke lenger.’»

På oppdrag
PÅ OPPDRAG Med 20 videoteam stasjonert på steder over hele kloden bringer Scientology Network historier om krenkelser av menneskerettighetene i verden, og suksesshistoriene fra dem som arbeider for forbedring av menneskeheten.

Moderne TV-lys blir hevet og hengt opp i belysningsgrupper, på netting, en prosess som letter vedlikehold, men kan begrense kreativiteten i individuell lyssetting. I Scene A blir hver av de over 200 lampene senket individuelt, ved å bruke et tradisjonelt taljesystem, deretter demontert, rengjort, rekalibrert og plassert igjen.

Scientology Media Productions’ videoteam i Europa
Scientology Media Productions’ videoteam i Afrika

Og det er bare én av de tre scenene på SMP. Mens alt brukbart utstyr i scenene ble bevart, ble en stor del av teknologien erstattet og oppdatert. «Vi brakte moderne teknologi til en 57 år gammel scene», sa Mahon.

Scientology Media Productions’ videoteam
FRA ALLE VINKLER Videoteam er trent på den seneste teknologien til å levere high-definition video, droneopptak og stillbilder for hendelsene som utspiller seg hvor som helst i verden.
Scientology Media Productions’ kameramann

Til forskjell fra en lokal kanal, eller til og med en landsdekkende kanal, sender Scientology Network til hele planeten – og vil også rapportere fra hele kloden. For å lette nivået av nyhets- og informasjonsinnhenting, brakte Scientology Kirken inn bransjeeksperter som trente 20 team av korrespondenter – som så ble plassert i områder hvor de kunne få rask tilgang til steder hvor enn det var behov for dem. I tillegg til kameraoperatører inkluderer teamene lyssettere, stillfotografer, miksere og redaktører.

I tillegg til teamene i Los Angeles-området, på Flag-landbasen og om bord på Freewinds – kirkens sjøgående religiøse fristed – har Scientology Network team i Europa, Russland, Storbritannia, Latin-Amerika, Australia, Canada, Afrika og Asia.

Scientology Media Productions’ personale består av kirkens stabsmedlemmer og menighetsmedlemmer i tillegg til fagfolk i bransjen. Flere stabsmedlemmer delte sine observasjoner på SMP med Freedom.

«Vi følger sporet av en religiøs bevegelse som vokser dag for dag, minutt for minutt og sekund for sekund», sa den daglig lederen på SMP. «Og våre korrespondenter på bakken er klare til å dra til den neste tingen … og dra til den neste tingen … og sørge for at vi får med oss hva skjedde på stedet, mens det skjer. Det er utrolig spennende.»

Scientology Media Productions
INNKOMMENDE VIDEOPPTAK Alle video-opptak av hver eneste historie som dukker opp på Scientology Network, enten det er fra stab som dekker lokale eventer eller historier om humanitær innsats over hele kloden, strømmer gjennom Sentral innlagring på Scientology Media Productions.
Scientology Media Productions. Utsnitt av innlagret bilde
Scientology Media Productions. Utsnitt av innlagret bilde
Scientology Media Productions. Utsnitt av innlagret bilde
SENTRALE KOMMUNIKASJONER Sentral innlagring beskriver ikke bare et sted, men en prosess. Det er her opptak fra de globale korrespondentene blir mottatt og gjort tilgjengelige for resten av studioet hvor det redigeres, blir tillagt musikk og blir mikset av høyt utdannet tekniske stabsmedlemmer som bruker avansert teknologi til å sende historier tilbake til verden.

Med denne dekningen kan Scientology Network rapportere historier fra ethvert sted, og det begynner med rå opptak som kommer inn til SMP. «Det kan komme fra hele planeten. Uansett hvor du er, enten du er i Australia, i Afrika eller Mexico, alle dine opptak eller stillbilder blir mottatt her i den sentrale innlagringen», forklarte et medlem av det sentrale innlagringsteamet. «Vi kaller dette rommet Innlagring på grunn av faktumet at vi tar de mediene inn i vårt system og deretter setter vi det inn i et format som er anvendelig for alle andre områder på eiendommen.

Og dette er hvor det hele begynner. Alt går inn i systemet og deretter går det til våre servere. Det ankommer her og så kan det ses umiddelbart ... i ethvert redigeringsrom, enten det er i kringkastingsområdet eller området for internasjonale eventer – det kan bli sett overalt på denne eiendommen.»

Den daglige lederen bemerket at videoteamene «er grunnleggende sett våre korrespondenter på bakken som sender inn historier, gode nyheter, hva lokale scientologer eller kirker gjør for å hjelpe lokalsamfunnet. Deretter sender redigeringsteamene det over til Visuelle effekter, hvor de siste grafikkene plasseres ... og det blir gitt videre til Musikk på samme tid. De fleste av våre show får musikk gjennom det hele, fordi vi kan gjøre det», tilføyde hun. «Den får en sluttmiks i vårt store Sunset Studio Hovedmikserom.»

Visuelle effekter
VISUELLE EFFEKTER MED ET FORMÅL Høyst sofistikert og nyskapende teknologi gjør stabsmedlemmer i stand til å produsere de mest avanserte visuelle effekter tilgjengelig i filmindustrien i dag, og det helt innenfor studioene i Scientology Media Productions.
Scientology Media Productions. VFX-eksempel
Scientology Media Productions. VFX-eksempel
Scientology Media Productions. VFX-eksempel
Scientology Media Productions. VFX-eksempel
Scientology Media Productions. VFX-eksempel
Scientology Media Productions. VFX-eksempel
Scientology Media Productions. VFX-eksempel
Scientology Media Productions. VFX-eksempel

En digital kunstner som arbeider i Musikk – og arbeider raskt – sier at utstyret og staben på SMP gjør ham i stand til å skape musikk omtrent fire ganger raskere enn bransjens standardhastighet. «Mens bransjen kanskje tar en uke til å skrive musikken til et TV-show, kan jeg med en gruppe mennesker skrive musikk til omtrent halvparten av en-times dokumentarfilm på en dag», sier han.

«Det avhenger av produktet. Hver dag får jeg noe annerledes. Jeg må lage, kanskje, rockemusikk. Jeg må lage elektronisk musikk. Jeg må lage ambient-musikk ...

«Her i Filmmusikk», bemerket han, «har vi tusenvis av lyder vi kan trekke opp øyeblikkelig, til enhver tid. Hvis jeg lager noe for Afrika, har jeg jeg alle mine afrikanske lyder. Hvis jeg må lage noe for … Australia … har jeg didjeridu (et australsk blåseinstrument) og forskjellige etniske perkusjonsinstrumenter. Men hvis jeg vil, kan jeg lage lyder som ikke eksisterer ... helt nye lyder ... syntetiske lyder. Jeg kan ta virkelige lyder og konvertere dem til hva enn jeg ønsker å skape, enhver stemning jeg ønsker.»

Musikeren
MUSIKEREN En stab-musiker sitter med gitaren foran en synthesizer og lager og spiller musikk som vil ledsage Scientology Network-programmering. I dette fantastiske musikkstudioet kan han lage musikk i alle genrer, alle tempoer, for alle formål. Enten showet krever reflektiv, inspirerende, ambisiøs eller stedegen musikk fra hele verden, er SMP fullt utstyrt for det hele.

Men jobben er mer enn å bare trykke på knapper. «Formålet», sa han, «er å skape en stemning og emosjon og støtte et budskap. Vi dekker alvorlige problemer i livet ... ting som faktisk foregår på denne planeten, og jeg må lage musikk som representerer det på riktig måte.»

Cary Butler, sjefsmikser på Scientology Media Productions, beskriver Hovedmikserommet som stedet der det hele kommer sammen.

«Jeg har vært i stort sett alle studioer i LA, og LA anses som toppen, kremen av studioer», sa han mens han peker på arbeidsområdet sitt. «Dette rommet er, ville jeg si, det beste mikserommet jeg noensinne har vært i, og arbeidet i.

Personen som designet det akustisk, han som utformet rommet, ble på en måte gitt fritt spillerom til å gjøre hva han ville – bygge dette rommet først og så resten av bygningen rundt det. Nøkkelelementet var å gjøre dette rommet perfekt. Så det er hva han gjorde», sa Butler.

«L. Ron Hubbard var en hi-fi-entusiast. Han brydde seg en god del om hvordan ting lød, så mye at han skrev over 400 tekniske utgivelser om lyd, så vel som film, og alt vi gjør i postproduksjon. Som mikser visste han hva vi burde gjøre, det var forbløffende. Så alt i dette rommet følger grunnleggende sett hva han la frem. Han la det virkelig frem – det er nesten som en trinn-for-trinn-sjekkliste for hvordan man går fra A til Å og alle trinnene i mellom», sa Butler.

«Vi er så og si det siste trinnet før det går ut til resten av verden», sa han. «Det er en kul følelse å vite at du arbeider med noe i dag som bokstavelig talt om en dag eller to hele planeten kommer til å se og høre.»

Og dette spilles ikke bare i Hollywood.

«Jeg vet ikke om noen som gjør alt på 17 språk, det er bare helt uhørt», lo han. «Det finnes oversettelsesfirma hvor det er alt de gjør. Men de lager ikke filmmusikk, redigering, skriving, miksing og produserer alt. Vel, vi gjør det hele hver eneste dag.

Vi gjør en forskjell. Det gjør vi virkelig. Vi redder verden, en miks av gangen.»

Helheten i alt på SMP, utstyret, filmstudioene, innspillings- og miksing-studioer, redigeringsrom, datamaskiner, evnen til å sende og motta digital informasjon på avansert hastighet og så mye mer, gjør det mulig for alt arbeidet på alle showene å bli gjort på denne eiendommen. Det finnes bokstavelig talt ingen utkontraktering i dette studioet, som er en annen «uhørt» prosess.

Helheten i alt på SMP, utstyret, filmstudioene, innspillings- og miksing-studioer, redigeringsrom ... og så mye mer, gjør det mulig for alt arbeidet på alle showene å bli gjort på denne eiendommen.

Med dets 43 kilometer med fiberoptikk, 98 servere for gjengivelse og 21 arbeidsstasjoner for bilder, er den avanserte teknologien som finnes på SMP enda mer unik tatt i betraktning at det er huset i et perfekt restaurert 106 år gammelt studio.

Faktumet at denne nye kanalen sender fra det lengst kontinuerlig opererende studioet i byen er verdsatt av staben som arbeider her.

«Det finnes ikke noe mer givende enn å gå gjennom den korridoren hvor du vet at gamle Hollywood, begynnelsen av hvordan vi forteller historien om politi og røvere, cowboyer og indianere, damer i nød og detektiver og alt det der, at det opprinnelig foregikk her», sa den daglige lederen.

«Det er virkelig det ultimate av gamle Hollywoods møte med vår tid. Det er veldig givende som kunstner å arbeide her og levere et kunstverk som vil forandre verden», tilføyde hun. «Å skape TV som kommer til å påvirke noen og hjelpe dem til å leve et lykkeligere og bedre liv, hva mer kan du ønske deg?»